ماکارونی یا پاستا چاق کننده نیست

4 ژوئیه 2016- مطالعه ی محققان ایتالیایی نشان داد که مصرف ماکارونی با کاهش نمایه ی توده ی بدنی یا BMIارتباط دارد.

محققان با بررسی بیش از 23 هزار شهروند ایتالیایی در دو مطالعه ی  بزرگ اپیدمیولوژیک  نشان دادند پاستا که یکی از عناصر بنیادی رژیم غذایی مدیترانه ای است با کاهش چاقی عمومی و چاقی شکمی ارتباط دارد.

در سالهای اخیر تبلیغات منفی در مورد ماکارونی سبب شهرت بد ماکارونی شده است به همین دلیل بسیاری از افراد آن را از رژیم غذایی خود حذف کردند. حال گروهی از محققان دپارتمان اپیدمیولوژی انستیتوی Neuromedدر Pozzilliدر ایتالیا به بررسی مصرف ماکارونی در دو مطالعه ی بزرگ  پرداخته و دریافتند مصرف پاستا با کاهش چاقی عمومی و شکمی مرتبط است. نتایج این تحقیق درمجله ی Nutrition and Diabetesمنتشر شد.

محققان در دو مطالعه ی Moli-saniو INHES(بررسی تغذیه ی ایتالیایی و سلامت) با تجزیه و تحلیل داده های تن سنجی شرکت کنندگان و عادات غذایی آنها نشان دادند که مصرف پاستا بر خلاف تصور بسیاری از افراد با افزایش وزن بدن ارتباط ندارد بلکه درست در جهت مخالف، به سلامت نمایه ی توده ی بدنی، کاهش اندازه ی دور کمر و  بهبود  نسبت دور کمر به دور باسن کمک می کند.

بسیاری از مطالعات موجود نشان می دهند رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم های غذایی حتی در زمان کنترل وزن است، اما اطلاعات کمی در مورد یکی از اجزاء اساسی این رژیم غذایی یعنی پاستا وجود دارد، مطالعه ی محققان Neuromedاین خلاء را پر نمود.

 مدیر آزمایشگاه مولکولی و تغذیه ی اپیدمیولوژی در انستیتوی Neuromedدکتر Iacovielloمی گوید: هنگامیکه  صحبت از کاهش وزن است، غالباً ماکارونی به عنوان غذایی نامناسب در نظر گرفته  می شود و برخی افراد از مصرف آن بکلی صرفنظر می کنند، حال تحقیقات ما نشان می دهد که این تفکر صحیح نمی باشد و مصرف متعادل این جزء بنیادی از رژیم غذایی مدیترانه ای و سنتی ایتالیایی برای سلامت افراد مفید است.

منابع:

Nutrition & Diabetes, 2016; 6 (7): e218 DOI: 10.1038/nutd.2016.20

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160704101101.htm